En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

länstyrelse, tårtkonstnär och irritrerande får ägare

Jag mitt smart huvud tänkte ju inte riktigt klar dagen då lammet dog. jag ringde inte direkt till länstyrelsen för att få en besiktning av det. Med min erfarenhet av rovdjur dödad renar borde jag ju ha full koll men icke det nej. Dagen efter fick min svärfar påminna mig om detta. Så i går kväll kom besikningsmannen från länsstyrelsen och tittade. En väldigt trevlig människa. Även han funderade hur jag tänkt när jag inte ringde på en gång. Jag skyllde på "post lost sister depression". Nå väl han tog dna test och flådde lammet. Det verkar inte vara en lo men vad det skulle kunna vara har vi ingen aning om. Hoppas att dna kan säga det.


I dag tog jag mig efter många om och men i väg till åsele och min bästis lovisa som nu även har utvecklats till en otroligt duktig tårtkonstnär. Hennes tårtor är helt fantastiska skapelser. Ni kan gå in på hennes blogg och titta på kort så förstår ni vad jag menar.( jag har den länkad) Vi var hela dagen på folkan. vi låg på bio scenen på en madrass när hon fick för ont i ryggen och bara snackade och njöt av varandras sällskap. Jag hjälpte till lite i disken när det var full fart annars njöt jag mest av att vara goa människor. Jag var verkligen glad och lycklig att fått vara där när jag körde hem. TACK ALLA PÅ EMMAS KÖK FÖR EN SKÖN DAG.

Men som vanligt i mitt liv får ju inget vara enkelt och bara flyta fram. Fåra tyska fårägare kom senare på eftermiddagen. Dom hade kommit på den briljanta iden att dom skulle ta med sig lammen tillbaka till Hemling. För dom var så rädda att något skulle äta upp dom med. Alltså dom tog bara med sig lammen. Så nu står dom mjölkstinna och olyckliga tackorna ute i hagen och skriker efter sina lamm. Jag blir galen när människor inte tänker längre än på sin egna rädsla för att djuren ska försvinna och inte på att dom åsamkar djuren skada och sorg. Så för mig är det väl bara att ta på mig får bonde rollen och gå ut och mjölka får i kväll och i morgon ja hur länge jag nu måste hålla på så tills dom sinar.
alla som känner lovisa kan ju fråga henne hur djävla dålig jag var på att mjölk getter. Det lär nog bli en hel del liv i får huset i kväll. Jag är verkligen ingen bra bonde för då skulle jag ha satsat på det i stället för renar. Nu råkar jag gilla renar mest för att dom är behagliga och fina djur men också för att jag aldrig behöver mjölka dom.

Varför kan mitt liv inte bara vara lite mer enkelt och mycket mindre krångligt och instabilt.
Enkelt svar jag är född 1980. Vi verkar vara en årsgång då det mesta ska krångla.

Nä det är väl bara att ge sig ut på nätet och hitta en snabbkurs i får mjölkning. hmmm

eller vad tror du?
Postat av: Frida

Ja du skulle va född senare på 80 talet :)

2008-06-13 @ 22:14:18
URL: http://www.fridasracingteam.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0