En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Klart man blir förbannad


Bild Neila Fjällström

Neila hittade det här uppe till fjälls nu i  vår. Antagligen en björn som varit framme. Den som säger att vi renskötare är rovdjurs hatare vet fan inte vad dom talar om. Att hitta sina djur rivna och dödade just när dom är som värnlösast kan få vem som helst att se rött. Rovdjur får finnas men det måste faktiskt finnas en toleransnivå för hur mycket vi i rennäringen kan klara av.

En ren faller offer för ett rovdjur
 
Jag vill leva av vad mina renar ge inte vad staten ger mig i ersättning för vad rovdjuren äter upp.

Renkalv, kalv, calf, Lappland, Lapland, Sami, reindeer, Padjelanta nationalpark







Nej nu blev jag bara arg och upprörd men det hör liksom till min vardag. Sen ska man hela tiden bli utsatt för allehanda"experter" i olika sammanhang som anser sig veta hur mycket man får i bidrag eller att man får bidrag.

För det första får vi inga andra bidrag än som ges till andra köttproducenter

Sen tycker jag att hurvida jag tjänar det eller det är min personliga ensak. Att andra ska gräva i vår ekonomi och ha den ena eller den andra åsikten om det är jävligt kränkande.

Att jag får pengar för det rovdjuren äter upp är ingen skillnad mot en får farmare som får sina djur uppätna.




eller vad tror du?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0