En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Genbanks djur

Satt och kollade runt på nätet och då hittade jag den här sidan om genbanksdjur. Mycket intressant läsning och fram för allt blir jag så imponerad av alla duktiga och driftiga människor som insåg tidigt att vårt kulturarv behövdes och att det fanns risk att det skulle försvinna.

Om jag av olika anledningar inte kunde fortsätta hålla på med renarna skulle jag helt klart hålla på med djur och då skulle helt klart genbanks djur vara enda alternativet för mig. Så varför inte en fjällko med ursprunget från Biellojaure.
Det finns en sida med bara fjällnära kor.


Biellojaure- ko hos Alf Sjödén, Klitten, Älvdalen fotograferat i fäboden Hedbodarna 1996


Så om ni känner för att rädda ett djurslag kan jag rekomendera att ni tar er an lappgeten. Den verkar i allafall vara väldigt utrotningshotad. Antar att jag får svårt att få Daniel med på att frakta runt på en eller två Lappgeter, fast det var ju så dom gamla nomaderna gjorde. Nä det är klart dom hyrde in dom på vintrarna hos bofasta människor.


Så nån som känner för att vara delägare i en eller några lappgeter???


Samer och getter

Samer och getter
Foto från tidigt 1900-tal av Borg Mesch, tillhör Kiruna kommuns bildarkiv


eller vad tror du?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0