En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Gorpi



En del av mina göromål under våren är att ta rätt på kött som ska saltas och rökas. Jag gör även en slags korv som på nordsamiska heter Gorpi


Hemma kallade vi den trollkorv men jag har tagit till mig det nordsamiska ordet gorpi istället.



Jag ringde till min ahkka för att ta reda på den sydsamiska namnet och då berättade hon att det inte fanns något namn som hon visste av utan hon hade använt trollkorv som benämning. Så jag ringde till en annan äldre farbror och han berättade att den här korven kom med dom nedflyttande nordsamerna. Det enda han hade hört var gåestie. Det betyder härsken. Förr när man inte hade någon frys så blev den gärna härsken. Mycket intressant



Korven gör jag av köttfärs som jag kryddar med salt och peppar. Min personliga favorit är med vitlök och chili. Sen rullar jag in korven i nätfettet som ligger runt renens tarmar. Det är det som bilden visar.



Sen röker jag korven tillsammans med köttet ute i tältkåtan.




eller vad tror du?
Postat av: Marita N

å jag har vuxit upp m namnet farfarskorv :D kärt barn har många namn ;)

2010-04-12 @ 09:56:38
Postat av: DesK

Tack för att du delar med dig av detta spännande recept! Jag har länkat hit från http://matlust.ifokus.se Hoppas att du inte misstycker!

2012-04-20 @ 15:49:30
URL: http://matlust.ifokus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0