En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Det här med mina hundar

Det var inte tänkt att bli så men dom kommer liksom inflyttande nästan själv. Passar dom in så blir dom kvar. Vi har fyra hundar alla är tikar. Här kommer en liten presentation av våra hundar



Liva är vår jämthund. Hennes fullständiga namn är klövkampens Liva. Jag fick henne av min svärfar. Det var hans parningsvalp men han hade redan nog med hundar och vi hade ingen älghund så jag fick åka med honom och välj ut henne. Liva är en godmodig typ. Gillar att sova länge på morgonen och kan gärna smita ut och bara strosa runt på gården ( med viss omnejd om det finns något intressant) Tyvärr blev Liva sparkad av en älgko på hennes första älgjakt morgon så hon blev skrämd. Hon kan gärna skälla om hon får samjaga med min pappas gamla helleforsare. Vi jobbar med henne och hoppas att det ska släppa. Jag började förra hösten med att jobba henne på viltspår som hon gillade så det blir mer av det i sommar. Jag har gått två utställningar med henne och fått ettor båda gångerna.

 foto märta

Tira är Australiensk kelpie. Hennes fullständiga namn är örjagårdens Tira. Tira är född i  Isfjorden,Norge. Hon väcktes på får men ville tyvärr skälla när hon jobbade. På renar är det en stor fördel om dom skäller och dessutom är starka löpare och små. Eftersom dom ska rymmas på skotern. Genom olika kontakter fick vi nys om henne så vi körde dom 90 milen ner till isfjorden och hämtade hem henne en natt i april. Hon skäller faktiskt på det mesta men inte på renar utan kommando. Tira märker man inte av inne hon sover mest. Tira hatar regn och kyla. Hon är andra generationen från direktimport från australien och har därför inte riktig pälsen för att leva i norden. Så på vintern har hon täcke när hon och Daniel kör längre sträckor. Regnar det vägrar hon jobba, hon går bara och surar bakom skotern eller motorcyckeln. Tita åker skoter och gillar alla sorts fordon som en riktig kelpie ska. Tira är Daniels trogna följeslagare.



Genny är schäfer. Hennes fullständiga namn är Genny di casa de nosella och kommer från italien. Hon är försvarsmaktens avelstik. Hon flyttade hit för ett år sedan. Genny är ett riktigt energi knippe. Hon har allt man kan vänta sig av en toppstammad schäfer, arbetsvilja, skärpa och lydighet. Genny uppskattar inte katter alls om man vill uttrycka det milt sagt. Hon låter mycket och drar sig inte för att visa sin styrka mot andra hundar. Mot människor är hon väldigt inställsam. Blir hon för uppjagad när det kommer folk skvätter hon. Genny är en klippa på viltspår, hon klarade anlagstesten i höstas galant så vi kommer att fortsätta mot ett championat framöver. man får vara ganska hård och konsekvetn med henne. Genny kliver inte upp ur bädden förän jag kliver upp om det inte är alltför tidigt då slöar hon tills det verkar vankas middag.



Valla är en australien shepherd. hon heter egentligen big brawehearts Gry. Valla är vår nykomling. Jag skulle bara ha henne åt en kompis för att se om jag hittade någon att omplacera henne hos. Men jag blev kär och nu bor hon här. Valla är ett energi knippe som alltid är redo att följa matte. Killar gillar hon inte alls, hon är små rädd dom. Jag har börjat jobba lydnad med henne och hon är verkligen samarbets villig och rolig att jobba med. jag har väckt henne på renar och hon svarade bra. Idag gick hon på mina tecken kommandon så det ser lovande ut. Nu gäller det bara att få henne att förstå att Daniel inte är farlig och att det är med honom hon kan få valla med. Min tanke med henne är att jobba med sök och lydnad. Och kanske kanske blir det här hunden som jag får tävla lite bruks med.


eller vad tror du?
Postat av: Lina

Och av nån underlig anledning är Tira min favorit..

Hit är hon alltid välkommen när hon är way too bitchy mot dom andra brudarna i Studsviken ; )

2010-03-31 @ 01:14:07
URL: http://gundergom.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej!



Jag blev så glad när jag hittade din blogg:) Jag hade Genny innan dig. Hon är verkligen en underbar hund! Du får gärna skriva till mig om du vill prata lite.



Mvh

Sara

2010-10-10 @ 13:06:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0