En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Hypotyreos

Här kommer lite mer förklaring till vilken diagnos som jag fått. jag börjar så här:

Symtom 

 

Symtomen är varierande och oftast diffusa. Man känner att ”något är fel”, men förstår inte riktigt vad.

 

Tidiga symtom på sjukdomen hypotyreos kan vara ökad trötthet eller nedsatt ork och en tendens till att snabbt få mjölksyra.

 

Symtomen blir efter hand både fler och svårare. 

 

Vanliga symtom är:

 

Kronisk trötthet, utmattning, depression, sömnproblem, dålig återhämtningsförmåga, dålig uthållighet....

 Näj jag fått Alva blev jag deprimerad, läkarna sa att det hade med förlossningen att göra. Lika så att min trötthet var vanlig hos småbarnsföräldrar. När jag gick upp 16kg på mindre är 4 månader sökte jag hjälp igen. Då fick jag göra det första provet för att se hur det var med sköldkörteln. Men blodproven visade inget. Så jag fick svaret att jag ätit för mycket och rört mig för lite. Jaja tänkte ja så är det nog.

Tröttheten kom i vågor under flera år. jag kämpade på med att försöka röra mig och äta rätt.

När jag blev gravid igen mådde jag skit. Jag spydde  itremånader GICK ner i vikt och var deprimerad. Tröttheten blev värre och depressionen höll jah under kontroll. Det var vanligt att det var så här när man är gravid och det är inte alls omöjligt, så jag utsätter mig inte igen för att vara gravid.

Tröttheten blev om möjligt värre när Lilly kommit. Jag gick upp i vikt igen. Depressionen höll i sig

Idags läget är jag rädd för att köra bil eftersom jag helt plötsligt kan bli så trött att det känns som att jag är full. 8mil är gränsen sen måste jag sova. Fråga alva och Lilly om hur många gånger dom väntat bredvid mig i bilen på väg nånstans medans jag sover som en stock

För mig är det ingen ovanlighet att sova mellan 14- 18 timmar och vara helt medvetslös ändå av trötthet.

Huvudvärk, migrän, glömska, "hjärndimma", koncentrationssvårigheter, tankesvårigheter, förvirring....

 När Lilly var född blev mitt minne sämre. Här var förklaringen till att jag hade ju fått en utmattningsdepression och då kunde minnet bli sämre men det skulle nog komma tillbaka.

Men alla dessa symtom har bara blivit värre och värre under åren, en del ihållande andra som kommit och gått. Dit hör huvudvärken. Men minnet har bara blivit sämre

Panikattacker, fobier, personlighetsförändringar, humörsvängningar, lättare psykoser....

Av dessa symtom har jag inte behövt genomleva några förutom panikattacker och om ni frågar Daniel har jag nog en hel del humörsvägningar

Låg kroppstemperatur, frusenhet, svårigheter att stå ut med kyla och/eller värme, känslighet för solljus, kallsvettningar, kalla händer och fötter....

 Dom här symtomen kar kommit snabbare och snabbare på senaste tiden. jag som aldrig frusit särskilt mycket är nu tvungen att ha pyjamas på natten för att inte frysa ihjäl. Samma gäller att vara ute på vintern. Jag har inte haft några större problem men nu börjar jag frysa ens om jag tänker på att gå ut. Fötterna blir helt vita efter en liten stunds kyla och det kan ta timmar innan jag får tillbaka färg och känsel

Muskelvärk, ledvärk, muskelkramper, ledstelhet, stickningar i händer, domningar i fötter, "kuddar" under fötterna, svullnader, reumatisk värk....

 Att ha träningsvärk innan jag ens gjort nått är inte kul. jag sökte hjälp för att jag började få domningar i mina händer för ca 1år sedan. Men dom trodde att det var vibrationsskador. Hm Mina fötter känns oftast som dubbelt så stora. Mina muskler i rygg och ben krampar så jag få låsningar i rygg och bäcken. mina vader är oftast svullna och känns som trästockar. Min fingrar värker ganska ofta och här har jag fått höra att det antagligen är förstadiet till reumatism.

Torr och fjällig hud, utslag, eksem, akne, pigmentation i hudveck, sämre hårkvalitet, ökat håravfall, bortfall av yttersta delarna av ögonbrynen, glåmigt ansiktsuttryck, svullnader under ögonen, ”tunga” ögonlock....

 Senaste halvåret har jag fått svullnad runt ögonen. Jag har börjat få utslag på armarna.

Syn- och hörselproblem, tinnitus,  torra/grusiga ögon, överkänlighet för ljud och ljus, yrsel....

2008 började jag få ett kluckande ljud i öronen. Man tror att det är en form av tinitus. min syn blir sämre och sämre i en takt som optikern sist tyckte var konstig. Jag kan i bland bli så yr att det ät känns som att jag ska ramla omkull. Lågtblodtryck är svaret från vårdcentralen. ganska konstigt med tanke på att jag har väldigt bra blodtryck varje gång dom tar det. Men det kunde ju vara skillnad när jag var hemma menade dom. Jag har oerhört svårt för höga ljud och barnskrik det bara sliter i kroppen och helst vill jag börja gråta för det är så jobbigt med alla ljud.

Halsont, heshet, grövre röst, muntorrhet....

 Muntorrhet kommer tydligen från dom antidepressiva medicinerna jag äter

PMS, värk före och under menstruation, kramper vid menstruation, rikliga menstruationer, utebliven menstruation, nedsatt fruktsamhet, återkommande urinvägsinfektioner, nedsatt sexlust....

 Min mens har alltid varit som en klocka, men det senaste två åren har den kommit i bland med två månaders mellanrum medans andra gånger kommer det med tre veckors mellanrum. jag blev orolig och rädd och sökte hjälp för att se så att det inte var nån cancer. Men det kunde tydligen bli så om man har en depression Jag har urinvägsinfektion ca 1-2 gånger i månaden i bland har jag haft det upp till 4 gånger.

Nedsatt aptit, oförklarliga viktändringar, fetma, förstoppning, IBS, saltsug, sötsug, matallergier....

 När jag fått alva pajade helt plötsligt min mage, laktosintollerant var svaret. Mamma fattade inte hur jag kunde fått det helt plötsligt när jag tålt allt som liten. Jag gick som sagt upp väldigt snabbt i vikt har sen inte kunnat gå ner. Min magen orkar jag inte ens gå in på för det finns liksom inget mönster alls. Dom har misstänkt att det är IBS. När jag mår som sämst är jag tvungen att äta godis för att ens hålla mig vaken

Försvagad puls, hjärtklappning, långsam hjärtrytm, astma, andfåddhet....

Senaste halvåret har jag fått konstig hjärt rytm ena stunden rusar det som en galning för att en stund senare knappt orka slå. Jag blir andfådd bara av att gå ut i stallet och har tänkt att min kondition måste ju vara helt på noll. Men när jag gjorde kondtionstest vid jul hade jag en normal kondition på gräns till bra tränad ??



Åderförkalkning
, högt kolesterol, lågt blodsocker....

 Jag har sökt för att jag ville kolla blodsockret före jul och det var väldigt lågt

Myxödem är det enda symtom som bara finns vid hypotyreos.

Jag orkar inte förklara detta men om ni klickar på länken kan jag säga att det stämmer på min hud och min kropp.




Att äntligen få veta vad som är fel är en lättnad som är helt obeskrivlig. jag förstår att vissa saker kanske inte medcinen kommer att ta bort men dom flesta symtomen kommer att försvinna och jag kommer att få mer kraft att kunna träna och gå ner i vikt.

Jag är så glad att äntligen få ett erkännande på att jag inte är knäpp eller gnällig.


eller vad tror du?
Postat av: inger-helene

jag fattar inte hur du orkat leva med alla dessa symptom, å allt detta i ett hemskt jobbigt sorgearbete åxå...du måste vara stark som en oxe margret!!!KÄMPA!kram

2010-03-13 @ 12:29:48
Postat av: Mustes matte

Hej Margret!! Och tack för en trevlig helg i Umeå!:-)

Va bra att du fått en diagnos. Jag har haft liknande symptom i snart 4 år. Har sökt på nätet, i säkert tusentals timmar och försökt hitta en diagnos på mig själv. Orkar inte med sjukvården längre för dom säger att jag har burned-out-syndrom och är allmänt depressiv.:-)Min läkare påstår att det inte kan vara nåt med sköldkörteln för att blodproverna ser helt normala ut. Hur hittade du en läkare som tar dig på allvar? Hoppar verkligen att du får behandling och får bli frisk! Kram!

2010-03-15 @ 09:29:40
Postat av: ylva

Otroligt Margret - så jävla bra att du fått en diagnos och all styrka till dig att bli frisk (om det går) eller iallafall få rätt medicinering!

2010-03-15 @ 13:21:21
URL: http://creativesapmi.com
Postat av: Lovisa

Åååååååååååååååå äntligen !!

2010-03-15 @ 22:14:46
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej! Wow, känns som om jag har minst 75% av de symptom du beskriver ovan. :/

2011-03-13 @ 13:01:38
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0