En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Hemma snart

Är på arlanda. det har varit helt otroliga dagar med mat och vin från hela världen. Salone de gousto som den stora mat mässan hette var jätte stor. Vi lyckades inte gå igenom allt på dom dagar vi var där. En del av ena hallen var det vin provning. 2000 röda viner 1600 vita, 200 olika champange, 50 olika wisky sorter fanns det bara där. dessutom var det vin och sprit i många montrar. en hall var det bara ost och skinka av olika sorter . en hall var delad i mittet och på ena sidan fanns det öl från hela världen ca 200 sorter. Ja ni fattar hur mycket mat och dryck det var.

På själva terra madre delen var det 350 olika utställare med bara slow food produkter vilket inne bär att maten är ekologiskt , ekonomiskt och mänskligt hållbar. Där fanns det även en marknad där olika delegater sålde hantverk. Vi var ca 3000 delegater från hela världen med alla intresse för slow food. Det var riktigt läckert med alla folk dräkter från jordens alla hörn.

enda som jag inte är riktigt nöjd med är att jag bodde på ett hotell 12 mil från turin. Vi hade ca 2,5 timmes buss färd varje gång. Hotellet låg bara  3 mil från franska gränsen uppe i bergen i en lite ort som hette lurisia. det var en gammal kur ort. Väldigt vackert men som sagt långt bort. Min res kompis var placerad på ett annat hotell 8 mil från turin åt andra hållet. Vilket också var väldigt tråkigt.

På lördag kväll var vi på middag inne i turin. Vi fick en 5 rätters. förrätten var först en massa olika ostar , korvar och skinka sen pasta. till varm rätt åt jag kanin smakade ungerfär som kyckling. sen var det panna cotta och efter det champange med mandarin sorbet. till allt detta serverades olika viner. priset var totalt 47 euro. helt klart värt det.

Resan hem har varit tung med förseningar redan i turin vilket innebar att jag missade anslutande plan i munchen. sen blev vi ännu mer försenade så jag har missat planet till vilhelmina så nu bär det av till umeå i stället.

I när jag kom på flygplatsen i turin visade det sig att jag glömt mobilen i taxin men som tur var hade jag kvittot och där stod taxi nummret så efter mycket egenhändig italienska lyckades jag få tag i taxi chaffisen som kom tillbaka med min kära telefon.

Jag är väldigt nöjd med den här resan. Känner att jag har fått vila hjärnan och bara njuta. Mina livsandar är åter i gång så nu ser jag bara fram mot skiljningarna som startar i morgon.


eller vad tror du?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0