En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Slakt

I dag har vi slaktat dom sista renarna som vi har i hagen. Jag tycker att sånna här dagar är riktigt trevliga med lagom mycket folk och prat, skratt och nya eller gamla historier. Det är alltid trevligt när man får jobba med äldre människor det blir liksom så naturligt att fråga och få lära sig nya ord och saker. Idag lärde jag mig var "lycko benen" sitter och "lycko senan" sitter.



Familjen klemetsson





Margareta knyter "väla"


Alva är som vanlig intresserad och vill lära sig. Och bästa sättet är ju faktiskt att pröva under uppsikt av vuxna



Daniel flår



För Märta var det första gången hon var med på slakt.

Hon kämpade på med att flå ben och fixa med skinn



Lite läskigt och sorgligt tyckte hon att det var. Men som hon sa " ska man äta kött bör man vara med och se hur det går till vid slakt"



jag och tjejernas lyckosenor. Dom ska sitta på tills dom ramlar av. ska tydligen även hjälpa vid värk och andra krämpor.

eller vad tror du?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0