En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Cora återlämnad

ja så var hon återlämnad till försvaret. Skulle dit och göra mh testet i dag. Men det gick inte att göra eftersom hon fortfarande har problem med sin jäkla bog. Hon fick åka ner till Märsta och träffa deras vetrinär och få göra testet där. eftersom hon haft sånna problem med bogen så hade vi bestämt redan innan att vi inte skulle behålla henne om det blev möjligt. Så jag var väldigt inställd på att hon skulle stanna där.

Usch vad jobbigt det var sen att det var massa tjafs runt testet och hennes hälta gjorde ju inte saken bättre. Det kändes mycket bättre efter jag fått gråta en skvätt. Men det känns väldigt tomt nu.

När vi var där tittade vi på alla valpar och andra hundar som dom har. Vi fick frågan om vi ville ta en ny valp eftersom dom har ett jätte behov av foder värdar. Men både jag och Daniel kände att vi är ganska trötta på valpar så det känns inte aktuellt. Men då visade dom oss två avelstikar som behöver nya hem. Och det kändes som ett mycket bättre alternativ så nu funderar vi över det.

När man tar hand om en avelstik får man ha henne resten av hennes liv. Hon brukar max ha 5 valp kullar fram till 8 års ålder. Avelsstationen sköter allt med valpning och tar hand om valparna, man får alla kostnade betalda och ett litet arvode. jag får träna och tävla med henne som jag vill, det enda som jag måste göra är att hålla henne i trim och fin kondition.

För mig känns det som ett väldigt bra alternativ till att kunna ha en hund som både gör nytta och som jag kan ha roligt med.

Så alla ni som funderar på att testa ha en fodervärdsvalp kan jag rekomendera det. Man lär sig mycket och man får bra stöd och hjälp. Det som är väldigt jobbigt är ju när den ska lämnas igen. Men det finns ju alltid alternativet att hon inte godkänns och du får ha hunden kvar. Det är bara ca 25% som godkänns att användas som tjänste hundar. Och vill man ändå inte voll ha kvar hunden så står det många människor på kö för att få ta en hund från avelstationerna. Oftast till träning och tävlings hundar men även som sällskaps hundar.

Jag ser det som att jag gör en samhälls tjänst. Hunden som varit hos mig kan kanske rädda liv och hjälpa till på andra sätt

eller vad tror du?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0