En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Björn


I dag fick jag och Alva se en björn. Den sprang övervägen när vi var på väg hem från stan. Den ställde sig på bakbenen när den kom till skogsbrynet och tittade på oss

Klicka för större bild 
Foto: Magnus Elander

För mig är björnen en väldigt mäktig och starkt djur. I den samiska mytologin är björnen helig. Det hänger kvar hos mig. jag har väldig respekt för björnen. Har funderat om jag verkligen skulle skjuta om jag fick chansen. Jag skulle nog inte hålla mig om läget var bra och jag var säker på att få in ett bra skott och helst ha chans till flera.

 
Klicka för större bild
Foto: Staffan Widstrand

Björnen jag såg var den tredje i vilt tillstånd och alltid blir jag lika hänförd. Den är verkligen respekt ingivande.

eller vad tror du?
Postat av: Evelina

Åh, vad avundsjuk jag blir! Jag skulle också vilja se en björn sådär på tryggt avstånd i bilen. Måste vara en mäktig känsla!

2009-05-05 @ 11:32:49
URL: http://rundbal.blogspot.com
Postat av: Anonym

Häftigt att få se en björn. Och att Alva var med.

Jag har nyss läst en rapport som heter Björngraven i Karats. För att visa respekt för den mänskliga björnen hade samerna förr i världen många ritualer som måste följas. När männen kom hem efter en lyckad jakt var dom fyllda av björnens kraft och måste krypa genom påssjo i kåtan för att ta bort kraften. Då måste kvinnorna såruta albarkssaft (de tuggade albarkr så att det blev en röd saft och sedan sprutade dom den genom munnen på männen när de kröp in i kåtan). När man haft sin måltid på björnkött var det viktigt vilka som åt deolika delarna, det var speciellt viktigt vilka delar som kvinnorna fick äta. Man begravde björnen med alla sina ben i ordning, troligen för att den skulle kunna uppstå igen. Fast några delar kanske man sparade för jag vet att på trummorna satte man ibland klor och även penisbenet.

2009-05-06 @ 16:59:32
Postat av: Elisabeth

Det var jag som skrev ovan bloggsvar om björnen.Namnet försvann där uppe i cyber.

2009-05-07 @ 22:39:51
URL: http://lisaamting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0