En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

BRÖD



Ett av mina intressen som blivit allt större är att baka bröd. Jag "freestajlar" mest när jag bakar. Jag gillar att använda olika mjöl sorter och då helst grovt. Jag har försökt mig på sur deg, men eftersom jag är så jäkla förvirrad glömmer jag allt som oftast min deg.

Daniel: -Margret, det är något jätte äckligt i en skål i kylen.

Margret: - va, vad då? vad ser det ut som??

Daniel: -Det är typ grönt , slemmigt och börjar nog snart krypa själv.

Margret: - Aj fan, det är min deg som jag glömt igen

Daniel:- va hade du tänkt baka på det där. Det tänker då fan inte jag äta.

Margret: - Men hallå det är ju misslyckat. Jag hade inte tänkt baka det där.

Daniel: - skulle du göra bröd på det där?? jag kan ju dö av det brödet.

Margret:-DET ÄR JU MISSLYCKAT OCH SKA SLÄNGAS
Margret (mummlande): - men det var ju en bra idè om du inte slutar tjata  

Ja därför bakar jag helst på jäst.

             


Här är mitt senaste hitte på bröd, jag kallar det "röjar limpa" Jag har gjort den till mina röjare så att dom ska hålla sig mätta länge



Den innehåller em massa grovt mjöl, morötter, sirap, russin, solrosfrö och havregryn.

Jag gillar även att kolla in gamla recept. Den här boken är tryckt 1939 och utgett av Ekströms

man får bra tips och råd



Och det finns massa roliga bilder

Dom här funderar jag på att testa nu till jul. problemet är kanske vad en varm ugn inne bär??



Den här ska jag också testa men vad är svag ugn?? surmjölk är det typ fil?? och vad tusan är en vispkvist?????

 


eller vad tror du?
Postat av: Görel

Vispkvist.. kan det vara så att, förr i tiden så var visparna gjorda av små björkkvistar. Man skalade kvistarna och buntade ihop dem till en liten visp. På samma sätt som de gjorde kvastar.

Eller så är det nåt heeeelt annat:)

2009-11-12 @ 22:36:59
Postat av: Häxan

Vispkvist är just så som Görel skrivet. Min Farmor hade sådana när jag var liten. Surmjölk kan du byta ut mot fil. Jag skulle tro att kexen behöver gräddas i 175 grader och brödet som skall vara i svag ugn ca 150 grader. Visst är det kul med gamla recept. Lycka till med baket!

2009-11-13 @ 09:59:05
URL: http://alladessaliv.blogg.se/
Postat av: Lina

Röjarlimpan såg tokgod ut! Prova med glutenfritt mjöl vettja ; ) Och så gáhkku förstås! :D

2009-11-13 @ 12:46:55
URL: http://gundergom.blogspot.com
Postat av: Jenny

Men jag vill oxå kunna baka matbröd...Kan du komma å ha kurs med mig??? Fast å andra sidan (du känner ju min man) så tror jag Jonny mer skulle uppskatta några kakor , bullar å helst om jag lärde mig baka wienerbröd =))

2009-11-13 @ 15:53:50
URL: http://frusahlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0