En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Det här med kött

Jag har sen tidigare varit väldigt restrektiv till att köpa kött. Vi har oftast frysarna fulla med bra kött från djur som inte plågats eller blivit full proppade med både det ena och det andra. Jag kan helt ärligt säga att jag äcklas av billig köttfärs, fläsk file eller kyckling som man inte alls vet vart det kommer i från. Det finns ju en anledning till att det är billigt och det är knappats djuren som sluppit undan för att kunna sänka priset.

jag har väldigt svårt för att köpa korv, billig skinka pga att jag inte alls vet vad det är i maten

Och jag kan inte säga att jag blir mindre övertygad när jag läser på VK om hur det är på vissa gris gårdar. Sen tittade jag på djurrättsaliansens sida och hittade det här
 Naturligtvis förstår jag ju att det inte är så över allt. Men för mig räcker det med en endaste liten chans att det kött jag stoppar i mig kommer från en sån gård för att jag ska tänka till både en och två gånger innan jag köper billigt kött.



 Foto: Djurrättsalliansen


För mig gäller det när jag handlar att jag kollar vart det kommer från och framförallt försöka välja ekologiskt. För det är ju så att det som det skrivis i artikeln inte gäller alla gris bönder utan förhoppningsvis bara några få

Daniel vägrar äta kyckling som inte är ekologisk ( lugn han äter vad som bjuds när vi är borta) hemma. han vill helst inte äta det alls och för mig är det mer och mer så också.

För mig handlar det även om att om jag väljer att köpa billigt så stödjer att bonden inte får vettigt betalt för det han producerar och att han i slut ändan tvingas ta genvägar som straffar sig på djuren. Och hur ska jag själv som kött producent kunna försvara att jag gnäller överkött priser när jag går och köper lågpriskött.

Vi måste tänka oss för när vi handlar det är ju trots allt vi som konsumenter som styr marknaden och till sist djuren öde.

eller vad tror du?
Postat av: inger-helene

det va dagens klokaste ord, önskar fler kunde ha denna tankegång, ha har haft kollegor på slakteriet somjobbat på scan i större orter å deras historier har fått mig att helt sluta äta kött som finns i disken på affären.

2009-11-25 @ 10:08:22
Postat av: Evy

Du har så rätt. Vi brukar köpa grisar av Lalle i Svannäs, för där vet man att de har haft det bra och inte behövs bli fullpoppade med antibiotika. Kyckling är det svårare med. Det finns ju inte nån annan möjlighet än att skaffa några själv nästan.

Det är konstigt att myndigheterna och EU krånglar till det för de som vill ha gårdsförsäljning. Anläggningarna som ska byggas blir så stora och avanserade att ingen normal bonde har råd med det. Dessutom så ser man hur lönsamheten för små slakterier försvinner så att de läggs ner. Nu tror jag närmaste slakteri är i Luleå. Min kusin som har köttdjur har slutat leverera, han tycker det är djur plågeri att skicka djuren 35 mil för att slaktas. Men själv får han inte slakta och sälja, för då måste han bygga så stort och mycket olika lokaler att köttet blir så dyrt att ingen vill köpa. Allt gynnar numera stordrift på djuren. Men trots att de gillar att göra nya bestämmelser, så duger de inte till att få till dem så att djuren gynnas. Och inte att förglömma oss konsumenter som kan få bra kött från djur som fått leva så bra att de inte blivit sönder medicinerade för att överleva till slakt. Det blir att köpa djur "på rot" så man vet vad man stoppar i barnen.

2009-11-25 @ 12:06:47
Postat av: Gun

Så klokt och riktigt du skriver Margret, om vårt billiga kött.Vi satte karrekotletterna i halsen inför TV-bilderna som visades i går kväll.Vi är lyckligt lottade och kan sätta en rådjursskinka på julbordet!

2009-11-25 @ 12:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0