En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Gahkoe och blodbröds bakning

Jag och Annika hade bestämt oss för att baka i Dombäcksmark. Gahkoe är ju ingen konst men blodbröd hade ingen av oss försökt oss på.



Först stöpte jag gahkoe. skulle bara göra typ 3 liter men det slutade med 9. Det liksom bara växte och växte under stöpningens gång.



Sen medans gahkoen skulle jäsa stöpte vi blod bröd. Om man aldrig har bakat det förut och fått ett recept tycker man ju att man ska hålla sig till receptet. men inte jag och annika, vi la till lite fler saker.



Naturligvis var tjejerna med



Bakom Lilly ser man gigantiska gahkoe deg som bara växte och växte.



Men jag måste säga att vi kämpade på bra. Det tog oss bar drygt 2,5 timme att baka ut gigant degen.





Sen var det dags för vårt blodbröd.



Det var lite mixter innan vi fick till degen så att det gick att baka ut.



Men slut resultatet blev väldigt bra. Smaken vet vi inte än men dom var i varje fall snygga att se på



Mot slutet skulle Daniel och Rikard hjälpa mig med gräddningen. Jag kan säga att det blev väl si så där. Jag var väldigt glad när Annika kom tillbaka


eller vad tror du?
Postat av: Camilla

Haha, vad har Daniel gjort då??

Stoppat in huvet i ugnen och känt om värmen var bra eller?? =) =)

2009-10-06 @ 22:58:59
URL: http://toffersson.blogg.se/
Postat av: Camilla

Förresten...snygg tisha Annika har! ;)

2009-10-07 @ 12:00:02
URL: http://toffersson.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Oj vad gjorde danile var han inne å skulle baka sig själv eller

2009-10-15 @ 15:57:16
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0