En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Margot

i går eftermiddag när vi kom hem insåg vi att något var fel i häst hagen. Margot såg inte alls kry ut. Margot är det ena varmblodstoet som står uppstallat hos oss. Hon heter egentligen Escargot express.

Daniel - du den där hästen ser inte riktigt ut som den ska
Jag - Va
Daniel - hästen ser ut som den fått punka
Jag - va få se, GAH NÅTT ÄR JÄVLIGT FEL
Daniel - men men det är väl inte Ville
(ville är hästen jag har på foder som Daniel trots allt gillar lite  motvilligt)
Jag  - Nä det är Margot

Jag rusade ut och fick tag i den haltande hästen. Hon kunde knappt gå utan stapplade in i stallet. Väl inne stod hon helt still och försökte avlasta bägge frambenen samtidigt. Man såg hur ont hon hade. Hon var helt spänd i hela kroppen.

Jag ringde min häst expert Märta som kom ilande och vi konstaterade att det var lika bra att ringa efter vetrinären.

vetrinären konstaterade att det var fång. Margot fick smärtstillande och en massa vitaminer plus att vetrinären tog blod prov för att kunna utesluta korsförlamning.

Jag och Margots ägare har funderat av och till under dagen på hur vi ska göra och är överrens om att vi inte vill att Margot ska stå och ha ont nån längre tid utan att vi i så fall får skicka henne till dom eviga ängarna med dom mjuka travbanorna.

Jag avskyr verkligen när nått av djuren är sjuka. Man ser hur ont dom har men dom kan inte förmedla hur dom vill ha det och vart det onda sitter. Det är som att ha sjuka små barn man får lista ut vad som är bäst.

Visst är det ett jobbigt beslut att ta om man ska avliva Margot men man vill heller inte att hon ska behöva ha ont. Margot har tidigare gått på travet så hennes kropp är sen tidigare ganska sliten. Hon är ganska stor vuxen vilket inte heller hjälper till. Jag valde att ställa henne på vila i december eftersom jag kände redan då att hon inte var helt okej i kroppen. Så nu har hon inte alls blivit riden på några månader och då händer det här.

Inget lätt beslut framför oss men jobbigast för Margots ägare.

Jag har faktiskt gråtit en skvätt mot Margots hals i eftermiddag. Hon har så ont men vill ändå ut till dom andra två hästarna.

usch och blä


eller vad tror du?
Postat av: Anonym

usch va hemskt, min häst fick fång en gång men det gick tack och lov över, men va hemskt det å se sina djur lida...

2010-03-22 @ 19:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0