En renskötar hustrus vardag En renskötar hustrus vardag -

Nordmalingsmålet

Jag har gått och grubblat på detta sen domen kom. Det har liksom inte alls känts särskilt verkligt. Processen har ju pågått så många år så man har liksom vant sig vid att den är pågående och fortfarande ett stort frågetecken.

Men nu är det liksom över.

Renskötsel vann

Fatta det blev vinst i alla instanser.

Det känns för mig som ett bevis på att vi finns och vi är viktiga. Det vi sliter och njuter av är viktigt för resten av världen också. Vår exitstens är bevisad och man har i det svenska systemet förstått hur viktig tillgången till marken är för oss.

Jag hoppas och tror att detta är en börja på ett erkännande av staten att renskötsel faktiskt är en viktig angelägenhet som även de måsta ta ansvar över och skydda.

Jag har faktiskt fått en lite större framtids tro i och med denna dom. Jag känner att jag faktiskt vågar hoppas på mina barns framtid inom renskötseln.

Jag vet att det finns många andra faktorer som gör att renskötsel hotas men just nu vill jag bara vara i nuet och se allt ljust

eller vad tror du?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0